CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »
SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU ANA   *   YANG MERAH ITU SAGA,YANG KURIK ITU KENDI,YANG INDAH ITU BAHASA,YANG CANTIK ITU BUDI   *   DIKEMASKINI PADA 21 NOV 2012  *

Saturday 8 December 2012

FAHAMI BETUL-BETUL

Harus diingat,sesetengah benda boleh dipadankan dengan beberapa penjodoh bilangan bergantung kepada konteks/situasi ayat.
Dalam pelajaran yang lalu saya sudah memberikan beberapa contoh seperti untuk durian,tebu,serai dan pisang.
Lihat pula contoh-contoh di bawah:

BUNGA

tangkai

Ayat:
1.Setangkai bunga ros itu berharga RM 5.00 sahaja.

Jambangan



Ayat:
1.Kakak meletakkan sejambangan bunga di atas meja untuk
   hiasan.

Jambak
Ayat:
1. Firdaus membeli sejambak bunga ros untuk dihadiahkan
    kepada tunangnya.

pokok

Ayat:
1.Puan Suhana menanam beberapa pokok bunga raya di halaman rumahnya.

 kuntum


Ayat:
1. Puan Latchmi memetik sekuntum bunga ros untuk diselitkan pada rambutnya.

RENUNGAN HARI INI


9 comments:

Unknown said...

blog cikgu sungguh menarik

Unknown said...

Slm. Saya teruja melihat blog cikgu. Cantik dan berinformasi. Tahniah cikgu!

Unknown said...

Terima kasih,saya pun baru belajar,kemahiran baru yang baik untuk kita teruskan.

Unknown said...

Cantiknya bunga.

Kenali diriku.. said...

aktiviti tatabahasa yang menarik penuh dgn gmbr memudahkan murid faham apa yang dipelajari..tahniah cikgu..saya suka..

Hamidah said...

Tahniah cikgu,anak saya suka layari blog cikgu,menarik dan kreatif,

Unknown said...

Terima kasih,saya pn baru je bealajar,masih banyak kemahiran yg belum dikuasai,insyaallah akan di explo lagi.

Unknown said...

Terima kasih,saya pn baru je bealajar,masih banyak kemahiran yg belum dikuasai,insyaallah akan di explo lagi.

Unknown said...

Terima kasih,saya pn baru je bealajar,masih banyak kemahiran yg belum dikuasai,insyaallah akan di explo lagi.